Οδηγός για τη Διαχείριση του Άγχους Κατά την Εξεταστική Περίοδο
Ένας πρακτικός και χρήσιμος οδηγός για τη διαχείριση του άγχους που προκύπτει από τις εξετάσεις έχει αναπτυχθεί από την επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί». Ο συγκεκριμένος οδηγός απευθύνεται σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, με σκοπό να τους βοηθήσει να ξεπεράσουν το έντονο αίσθημα πίεσης που συχνά συνοδεύει την περίοδο προετοιμασίας και διεξαγωγής των εξετάσεων.
Η Σημασία της Κατανόησης του Άγχους
Η Μαρία Βλασοπούλου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια της Γραμμής 11525 του Συμβουλευτικού Κέντρου του «Μαζί για το Παιδί», αναφέρεται στη φύση του άγχους λέγοντας: «Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού. Σκοπός του είναι να μας προστατεύσει και να μας προετοιμάσει απέναντι σε καταστάσεις που θεωρούνται απειλητικές. Ωστόσο, όταν το άγχος ξεπερνάει το διαχειρίσιμο επίπεδο, μπορεί να γίνει βλαπτικό». Ο οδηγός επιδιώκει την ενίσχυση της συναισθηματικής ανθεκτικότητας για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, παρέχοντας τα αναγκαία εργαλεία υποστήριξης.
Μέσω του οδηγού, οι αναγνώστες θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τις εκδηλώσεις του άγχους, τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Παρέχονται συγκεκριμένες στρατηγικές διαχείρισης του άγχους, όπως τεχνικές μείωσης του και συστήματα οργάνωσης του διαβάσματος. Επιπλέον, περιλαμβάνονται οδηγίες για την υποστήριξη παιδιών σε καταστάσεις που διεγείρουν άγχος, όπως είναι οι εξετάσεις.
Διαχείριση του Άγχους στην Πρακτική
Η κυρία Βλασοπούλου τονίζει τη σημασία του μέτριου άγχους, το οποίο μπορεί να είναι επωφελές καθώς συμβάλλει στην εγρήγορση και την κινητοποίηση. «Ένα μέτριο επίπεδο άγχους μπορεί να υπενθυμίζει στους μαθητές τι είναι σημαντικό και μπορεί να τους παρακινεί να προσπαθήσουν περισσότερο», προσθέτει. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι όταν το άγχος υπερβαίνει τις αντοχές του ατόμου, μπορεί να μετατραπεί σε παράγοντα μείωσης της απόδοσης και της ευημερίας.
Η ανάγκη για πρόληψη και ψυχοεκπαίδευση είναι πιο επιτακτική από ποτέ. «Ο κόσμος βιώνει ολοένα και περισσότερες περιπτώσεις υψηλού άγχους, λόγω αυξημένων προσδοκιών, πιέσεων και συνεχών συγκρίσεων μέσω κοινωνικών δικτύων», αναφέρει η ειδικός. Ο οδηγός είναι, λοιπόν, ένα εργαλείο που μπορεί να προσφέρει την αναγκαία στήριξη σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Ο Ρόλος της Οικογένειας και του Περιβάλλοντος
Η οικογένεια και το περιβάλλον ενός παιδιού διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο κατά την περίοδο των εξετάσεων. Η ψυχολόγος εξηγεί ότι οι γονείς πρέπει να προσφέρουν συναισθηματική υποστήριξη και να δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά νιώθουν αποδεκτά ανεξαρτήτως της επίδοσής τους. «Οι γονείς πρέπει να καθοδηγούν», λέει, «χωρίς να ασκούν υπερβολική πίεση και αναγνωρίζοντας την προσπάθεια που καταβάλουν τα παιδιά τους». Το παράδειγμα των γονιών στην αντιμετώπιση του στρες είναι σημαντικό και μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα προς μίμηση.
«Η οικογένεια μπορεί ή να λειτουργήσει ως ασπίδα που μειώνει το άγχος ή, εάν δεν παρέχει την κατάλληλη υποστήριξη, να γίνει πηγή επιπλέον στρες», υπογραμμίζει η κυρία Βλασοπούλου. Η κατανόηση, η εμπιστοσύνη και η αποδοχή είναι τα βασικά «εργαλεία» που πρέπει να χρησιμοποιούν οι γονείς σε αυτές τις προκλητικές περιόδους.

